Google en ik zijn beste vriendjes!

Het schrijven van SEO teksten


Het schrijven van SEO teksten
is voor mij net zo normaal als het swipen door foto’s voor een 5-jarige. Het is een automatisme. Dus ik vergeet wel eens dat het woord SEO voor veel leeftijdsgenoten nog Koeterwaals is. Terwijl we er toch echt dagelijks mee in aanraking komen.

En of je nou de website van de plaatselijke handbalclub bijhoudt, een webshop start met handgemaakte sieraden of gaat werken bij Zalando. Het is in al deze drie gevallen, erg handig om te weten. SEO betekent Search Engine Optimization. Vertaald in het Nederlands is dat zoekmachine optimalisatie. En eigenlijk weet je dan al alles.

SEO
Bijna iedereen in Nederland gebruikt meerdere keren per week een zoekmachine. Google, startpagina.nl, Bing, Yahoo en Vinden.nl zijn de meest gebruikte in Nederland. Typ ‘hoe repareer ik de kapotte kraan’ en je krijgt direct een aantal sites met uitleg of Youtube filmpjes hoe dat te doen. Maar hoe komen die daar nu bovenaan te staan? Een complexe samenhang van allerlei factoren bepaalt je succes. En een daarvan is hoe je je teksten schrijft.

Google is daarbij voor bijna elke tekstschrijver het uitgangspunt. Want Google heeft met ruim 80% nog steeds veruit het monopolie in Nederland. ‘Googelen’ is bijna een synoniem geworden voor zoeken op internet. Het complexe patroon dat Google heeft samengesteld om websites en artikelen te ‘lezen’ en daarna in te delen, heet een algoritme. En de algoritmes hebben namen, zoals Panda en Penguin.

Panda maakte bijvoorbeeld korte metten met sites die vol zoekwoorden zaten (keyword stuffing). En sites die op allerlei pagina’s dezelfde teksten zetten. Zo werden sites die 2.000 keer in zelfde zinnen het woord mobiele telefoon verwerkten in 1x van een hoge notering naar een heel lage notering geholpen. Terecht want wie wil er op zo’n site kijken? 6aa195a3769d42e9b86403a1ce412049

En Penguin straft sites die links kopen en van een link netwerk gebruik maken op een manier die niets bijdraagt aan het leesplezier of het doel van de site. En ook hier weer applaus, want voor wie zetten we de websites eigenlijk op? Louter en alleen voor Google?

Nee, dus. En daar komt ook gelijk mijn belangrijke punt: ik schrijf mijn teksten niet voor Google. Niet voor Bing. Niet voor Vinden.nl en zelfs uiteindelijk niet voor mijn opdrachtgevers. Ik schrijf mijn teksten voor diegene waarvan ik uiteindelijk graag wil dat ze ze lezen. Voor de vrouw die graag Salsa danslessen wil nemen. Of voor de man die wil weten waarom PME Legend zo’n goed merk kleding heeft. En voor de zzp-er die wil weten hoe ze haar website beter maakt.

En daarom zijn Google en ik nu beste vrienden. Want de laatste algoritme-veranderingen zijn gericht op kwaliteit. Geen keyword-stuffing, geen niet-relevante linkbuilding, geen duplicate content. Maar interessante, leuke teksten die ervoor zorgen dat een bezoeker met plezier leest, doorklikt naar een nieuwe pagina, die ook met plezier leest en dus een lange tijd met interesse op een website blijft hangen.

Ik schrijf mijn teksten zonder aan SEO te denken. Ik vertel, help lezers hun vragen te beantwoorden, biedt waar ze naar op zoek zijn, ik probeer ze te verrassen, ze nieuwe feitjes te vertellen, soms aan het denken te zetten. Maar net waar het onderwerp zich voor leent. En daarna -ja pas daarna- kijk ik waar ik de teksten kan SEO-verbeteren. En dat is waar Google blij van wordt. Lezers eerst, SEO daarna. Google, you rule!

google-is-my-best-friend4

Comments are closed.

Spam prevention powered by Akismet