Content die goed is, hoe doe ik dat?

Content is een verzamelbegrip

Eerst is het handig om te weten wat content betekent. Simpel gesproken is content de gehele inhoud van bijvoorbeeld een webpagina of van een document. Naast teksten zijn ook afbeeldingen, de actieknoppen (‘lees meer’ en ‘bestel hier’) tabellen, grafieken en zelfs het ontwerp en de look & feel van de website onderdeel van de content.

Maar als er gesproken wordt over de content van een website, wordt er in de meeste gevallen gedoeld op de teksten op de website. Afbeeldingen zeggen veel, zeker als we het hebben over infographics, maar uiteindelijk vertelt de tekst het gehele verhaal. Een van de belangrijkste onderdelen van een goede website bestaat dus uit de teksten op die website.

Hoe krijg ik goede content

Wat heb je nodig voor een goede tekst?

Als ik op mijn vakgebied blijf, dan betekent goede content, het hebben van goede teksten. En om goed te zijn, bevatten ze in ieder geval de volgende 3 elementen:

  • Een goede kop en staart
  • Een CTA
  • Een doel

De oh zo moeilijke kop

Met een goede kop trek je direct de aandacht. Een goede kop schrijven is in mijn ogen het moeilijkste element van een stuk tekst. Mijn blog schrijf ik over het algemeen zonder koppen. As we speak typ ik deze tekst zonder kop en tussenkoppen. Pas als ik tevreden ben over de totale tekst bepaal ik wat de kop en de tussenkoppen worden. Er zijn ook tekstschrijvers die eerst de kop bepalen (en daarmee het doel van de tekst) en daarna de tekst bij de kop schrijven. Er zijn dus verschillende tactieken.

De belangrijke staart

De staart is minstens zo belangrijk. Tenminste als het je lukt om de aandacht zo goed vast te houden dat het einde van de tekst word gehaald. Met de staart hoop je namelijk de lezer tot actie over te halen. Bijvoorbeeld aanvragen van een offerte, doneren van geld, laten nadenken over een bepaald onderwerp of simpelweg een lach toveren op iemands gezicht. Vaak zit daarom de CTA verwerkt in de staart van de tekst.

Wat wil ik dat de lezer nu doet?

CTA? Dat betekent simpelweg Call to Action. Oftewel het aanzetten tot actie. De meeste websites hebben een doel. Of dat doel is om producten te verkopen, leden te informeren of een gezamenlijke interesse te delen, maakt in dit geval niet uit. Een CTA hoeft dus zeker niet altijd commercieel te zijn. Je kunt ook vragen naar iemands mening, leden uitnodigen om naar een vergadering te komen of lezers inzendingen voor een prijsvraag in laten sturen.

Call to Action knoppen

De CTA werkt over het algemeen het beste als je de volgende regels aanhoudt:

  • kort en duidelijk
  • vriendelijk, maar direct
  • verwerkt in een knop of als link
  • soms aangevuld met een vraagteken of een uitroepteken

Bekende CTA’s zijn ‘Lees meer’, ‘Bestel hier’, ‘Vraag nu een vrijblijvende offerte aan’. Maar ook ‘Kom nu langs bij onze winkel!’ of ‘Jij wilt dit toch ook niet missen?’ zijn CTA’s. En ook deze werken goed als er voor de lezer tenminste een makkelijke handeling aan vast zit. Zoals een link naar de pagina waar de bezoekgegevens van de winkel staan. Of een knop naar een te downloaden white paper of eventpagina.

Wat wil ik eigenlijk bereiken?

Tot slot het doel. En dat is eigenlijk het belangrijkste onderdeel. Uiteindelijk begrijpt iedereen dat een tekst tot iets moet leiden. Dat kan een commercieel doel zijn. Maar ook een manier om kennis te delen. Of een mening te ventileren over een bepaald onderwerp. Of zelfs alleen maar dienen te vermaak. Maar zeker bij commerciële teksten is het belangrijk dat er goed wordt nagedacht over het doel. Want vaak proberen we te veel doelen in 1 tekst te verwerken. Vaak zelfs zonder dat we daar ons van bewust zijn.

Een tekst die tot doel heeft om directe conversie (een aankoop of aanvraag) te behalen zal meer diepte-informatie moeten verstrekken, vaak iets dwingerder van toon zijn (de CTA wordt iets directer aangezet) en voordelen van een bepaald product of een bepaalde dienst benadrukken.

Een tekst die tot doel heeft om meer informatie te verstrekken met als doel een langere termijnrelatie op te bouwen (die wellicht uiteindelijk tot doel heeft om tot conversie komen) gaat vaak niet eens over het product of de dienst zelf, maar speelt meer in op kennisvergaring en globale informatie.

Directe conversie behalen

Het eerste voorbeeld (directe conversie) is bijvoorbeeld de pagina met productspecificaties over de zwarte luxaflexlijn met verduisterende kwaliteiten die nu tijdelijk met 15% korting online besteld kan worden. Het tweede voorbeeld (de lange termijn relatie) is bijvoorbeeld een blog over hoe de lichtinval in een huis gedurende de dag een bepaalde sfeer in een huis kan bepalen. In links in de blog kom je natuurlijk uiteindelijk dieper in de bestelsite waar je uiteindelijk de pagina uit het eerste voorbeeld tegen zult komen.

Vanzelfsprekend is de toon in de twee voorbeelden verschillend. Waar de toon in het eerste voorbeeld directer en korter is, zul je in het blogartikel de woorden luxaflex, kopen, nu bestellen etc. zo veel mogelijk moeten vermijden. Het doel van het artikel is anders, de lezer verwacht hier iets anders, dus je schrijft hier anders.

Zo veel meer elementen bepalen of de content goed is of niet

Naast het bepalen van het doel, een goede kop en een goede staart met een sterke CTA, zijn er uiteraard nog veel meer elementen die bepalen of je tekst geheel treffend is, gewoon goed of eigenlijk middelmatig tot zelfs slecht. Voor de hand ligt spelling, maar ook onderdelen als de buyer persona, de onderliggende SEO, de lengte en opmaak van de tekst en de ondersteunende afbeeldingen bepalen of je succesvol zult zijn of niet. In mijn volgende blogs zal ik hierop verder ingaan.

Vergeet dus niet me te volgen. Want jullie helpen aan betere teksten…dat is uiteindelijk natuurlijk mijn doel.

Ididdid volg je hier!

Comments are closed.

Spam prevention powered by Akismet